Get Adobe Flash player

Festiwal Zdrowia i Ekologii

Wersja do wydruku

10 stycznia w Szkole Podstawowej w Dankowicach miał miejsce Festiwal Zdrowia i Ekologii. Zdrowie i ekologia obecnie są mocno popularnymi tematami ponieważ zarówno zdrowie, jak i jej nieodłączny towarzysz: ekologia stają się bezcennymi dobrami. Poprzez liczne zaniedbania i wygodę ludzi-nas samych!, zmagamy się aktualnie z pogorszeniem stanu zdrowia i walczymy z czynnikami, jakie się do tego przyczyniają i problem pogłębiają. Walczymy z zalewającym nas plastikiem i śmieciami, jakie sami produkujemy w masowych ilościach, z tkankami tłuszczowymi gwarantującymi nam otyłość, kupując produkty z wysoką zawartością węglowodanów, ze smogiem produkowanym przez to, czym palimy w piecu, z nałogami, których sami jesteśmy twórcami. A tymczasem antidotum mamy na wyciągnięcie ręki: zdrowa żywność zawarta w warzywach, owocach i innych produktach, miody o fantastycznych właściwościach i sport, który wpływa zarówno na kondycję psychiczną, jak i fizyczną.

Festiwal zdrowia i ekologii rozpoczęła Pani Dyrektor, witając wszystkich przybyłych i zapraszając do wysłuchania inscenizacji przygotowanej przez klasę IB oraz IIIB wraz z wychowawcami: Panią Krystyną Iwańską i Mariolą Sikorą. Uczniowie w barwny, rozrywkowy i bajkowy sposób wprowadzili nas w temat zdrowia i witamin.

O tym wszystkim w dniu dzisiejszym mogli sobie przypomnieć i to uświadomić uczniowie i nauczyciele. W dodatku fakty i dowody przedstawione w trakcie poszczególnych grup tematycznych, mam nadzieję, utwierdziły w przekonaniu, że to jest ten czas, najwłaściwszy czas, kiedy należy zadbać o siebie samego, by czuć się dobrze i by cieszyć się długim zdrowiem i życiem. Warsztaty te, mam nadzieję, będą inspirujące dla wielu z nas i zmotywują do zmiany trybu życia i codziennych nawyków. Nie jest to wszakże łatwe, ale życie mamy tylko jedno, tak samo i zdrowie. O ich jakości decydujemy my sami. Niezależnie od wieku, statusu i stanowiska.

Dodam, iż dzień ten był inauguracją wielu akcji i promocji, jakie będą miały miejsce w najbliższym czasie w Naszej szkole. Temat ten-ciągle obecny, nie może zostać zapomniany, na marginesie. Dlatego kolejny semestr będzie obfitował w różnorodne działania i formy, mam nadzieję, że również o skali gminnej. Musimy dążyć do zmiany na lepsze i troszczyć się o lepsze jutro. Świata nie zmienimy, ale lokalnie i wspólnie jesteśmy w stanie zmienić wiele.

Na dzisiejszą inauguracje, oprócz prowadzących, którzy w fachowy i rzeczowy sposób przedstawili poszczególne tematy, zaszczycili Nas swoją obecnością Radni oraz Kierownik ZOSIPu Pani Bożena Sobocińska.

Bardzo dziękujemy prowadzącym, uczniom i pracownikom szkoły za pomoc w organizacji tak wspaniałych lekcji o życiu. Tak-zgadza się. Lekcje to nie tylko ławka i podręcznik, ale przede wszystkim codzienność. Niech będzie budowana w inteligentny sposób, z sercem na dłoni, serdecznym uśmiechem i z odpowiednią dozą rozsądku.

Kamila Borys

W kolejnych artykułach szczegółowe informacje dotyczące poszczególnych warsztatów.

Ekologia

Warsztat ekologiczny prowadzony był przez Pana Piotra Kozieła z firmy Synapsa, który jest ambitnym działaczem i prowadzi szkolenia z wielu dziedzin dotyczących między innymi ekologii, ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i pożarnictwa.

Warsztat uświadomił uczniom, jak dużym problemem, na miarę skali światowej, są śmieci. Rocznie 1 człowiek potrafi wyprodukować śmieci o wadze zbliżonej do wagi Hammera, wojskowego pojazdu, tj. 4,5 tony, które z pewnością mogłyby wypełnić dużą klasę szkolną. Pan Kozieł pokazał uczniom jak wyglądają plamy śmieciowe na oceanach i w jakich miejscach są usytuowane. Z plam tych, z czasem powstają wyspy śmieciowe. Ich składnikiem jest nic innego, jak śmieci, które łączą się z sobą i są w dodatku rozpuszczalne w wodze. Ich szkodliwe związki chemiczne wnikają w wody oceaniczne i zatruwają świat i środowisko.

Jeszcze niespełna 20 lat temu w Polsce wszelkie produkty płynne sprzedawane były w butelkach wymiennych. Wygoda sprawiła, że szklane butelki wymieniono na plastikowe. Wiele produktów, już nie tylko płynnych, ale także o stałej konsystencji, hermetycznie pakowana jest w plastik. Dlatego dla wielu z nas, powrót do niedawnych czasów jest nie do wyobrażenia. A tymczasem wiele krajów, powoli zaczyna wdrażać takie procedury. Kilka z nich potrafi nawet w taki sposób gospodarować śmieciami, by w nieszkodliwy sposób spalać je i wytwarzać energię.

Ponadto podczas segregacji bardzo istotne jest, by robić to właściwie i oddzielać od siebie wszystko, co możliwe. Jeden odpad omyłkowo wrzucony np. do makulatury, może sprawić, że cała partia, cały worek gromadzonych przez nas śmieci, okaże się do wyrzucenia.

W dodatku nie każdy plastik da się przetworzyć i przywrócić do życia. Jak się dowiedzieliśmy, z plastikowej butelki, właściwie, tylko zakrętka może otrzymać nowe życie. Zatem śmiało można uznać, że producenci wody mineralnej, produkują plastik. Woda pozyskiwana jest z naturalnych źródeł i jedynie oczyszczana przez producenta. Plastik stanowi spory problem współczesnego, wygodnego świata. Ale świat pokazuje, że można z tym walczyć. Kilka krajów afrykańskich wprowadziło kary, za używanie i wwożwenie plastików do swojego państwa. Miasto Wałbrzych jako pierwsze w Polsce wprowadziło akcję STOP-PLASTIK, pokazując, że małymi krokami można zmieniać swoją okolicę.

Uczniowie przyglądnęli się również największemu problemowi wysypisk śmieci w Polsce: podpalaniu. W wyniku celowego podpalania wysypisk, które jest zakazane, miliony szkodliwych substancji trafia do środowiska i oddychamy nimi, trując swój organizm.

"Martwimy się o ginące zwierzęta, niedźwiedzie polarne, tygrysy. Zatroszczmy się wreszcie o siebie", ponieważ także nam grozi zagłada. Sami ją sobie przygotowujemy.


Sport to zdrowie

Pani Agnieszka Ślosarczyk i Pan Tomasz Drewniak-prowadzący warsztaty sportowe, wprowadzili uczniów w świat ciała człowieka i niezaprzeczalnych zalet aktywności fizycznej. Przedstawili w jaki sposób działają i funkcjonują poszczególne partie ciała, wyszczególnili w tym głównie mięśnie i szkielet. Zapoznali uczniów z głównymi chorobami, na jakie narażony jest organizm człowieka w wyniku braku ruchu bądź niedoboru witamin.

Przeprowadzane były testy sprawnościowe oraz rozgrzewka skupiająca się na wszystkich partiach mięśni, a nieodzownymi towarzyszami tych aktywności były szkielety ludzkie. Nauczyciele wychowania fizycznego zadawali także pytania dotyczące zdrowia i sportu. Na warsztatach podkreślona została rola mięśni w podtrzymywaniu kostnego budulca. W dodatku uwypuklone były choroby współczesne, powstałe wskutek nadużywania telefonów komórkowych, laptopów i zaprzestania wysiłku fizycznego.

Tematem wiodącym była aktywność fizyczna, która u młodego człowieka powinna wynosić minimum 30 minut dziennie. Natomiast ważną sprawą jest także minimalizowanie czasu spędzanego w pozycji siedzącej, zwłaszcza przed ekranem, gdzie również nasz wzrok potrzebuje odpoczynku.


Zdrowa żywność

Warsztat prowadzony przez Panią Danutę Furczyk, wspomagany przez uczennice klas 6-8, był najwdzięczniejszym tematem, gdzie uczniowie mogli przyswoić wiedzę "do swoich żołądków". Przeróżne i przepyszne sałatki warzywne i owocowe, sok naturalny stuprocentowy pozyskany z pomarańczy, zdrowe koreczki, bakalie wspomagające pracę jelit oraz jogurt naturalny z dodatkiem owoców zawierających mnóstwo witamin, z pewnością są niepowtarzalną alternatywą do gotowych i wygodnych produktów sklepowych oraz standardowych fastfoodów. Pani Furczyk zwróciła uwagę na to, co jemy, na to, co chcielibyśmy zjeść i na te produkty, które są najbardziej naturalne i pożywne.

W dodatku uczennice przygotowały przepysznie wyglądające odżywcze kanapeczki dla prowadzących warsztaty z zawartością wielu witamin i składników odżywczych. Warsztat ten był przełożeniem teorii na praktykę. Każdy mógł przekonać się, że produkty naturalne, nie tylko są najzdrowsze, ale także smaczne.

Warsztat dietetyczny

Zdrowe odżywianie to nie tylko produkty, lecz przede wszystkim świadomość i kontrola tego, co kupujemy. Na warsztatach dietetycznych, Pani Dietetyk szczegółowo przedstawiła najnowszą piramidę zdrowia i wskazała na najważniejsze pierwiastki i witaminy, które potrzebne są naszemu organizmowi do prawidłowego funkcjonowania. Większość witamin nabywamy z warzyw i owoców. W okresie zimowym, dobrze jest przyjmować tran, który dostarcza nam witaminę D, niezbędną do funkcjonowania organizmu. Witamina ta wytwarzana jest przez promienie słoneczne, których w zimie jest niewiele.

W najnowszej piramidzie żywieniowej szczególną uwagę poświęcono snu, który korzystnie działa na organizm oraz zmniejszeniu czasu poświęcanego na komputer, telefon, laptop i inne urządzenia powodujące szkodliwe oddziaływanie na cały organizm. Warto podkreślić, że częste korzystanie z tych "przyjemności" może doprowadzić nie tylko do schorzeń, ale również do nałogów. Postawa ciała ulegnie deformacji, pogorszy się stan wzroku, a umysł zacznie się cofać. Dlatego mimo że czerpiemy wiele informacji ze świata, dzięki mediom, cofa się rozwój naszego umysłu. Dobrze jest o tym pomyśleć i dozować te formy rozrywki.

Ponadto, wracając do żywienia, najważniejszym napojem powinna być woda. Tylko woda, spośród wszystkich proponowanych na rynku napojów, nie posiada zawartości cukru. Ilość spożywanego cukru w pozostałych napojach została przypomniana na plakacie stworzonym przez klasę VIB wraz z wychowawcą Panią Anną Duraj. Dodam, że nie tylko Pepsi posiada wysoką zawartość cukru, ale także Kubuś, Tymbark i inne napoje owocowe, gdzie najmniejszą wagę stanowi dodatek owoców.

Patrząc na etykiety powinniśmy kierować się ilością białka w produktach. To białko daje nam pożywne poczucie sytości na dłuższy czas. Węglowodany, w tym cukry, są pustymi kaloriami i stanowią zagrożenie dla naszego organizmu. W dzisiejszych czasach wiele osób choruje na cukrzyce, ponieważ produkty, w większości, przekraczają zalecane normy spożycia cukrów i węglowodanów. Wielu jest także chorych, którzy nie mają zdiagnozowanej cukrzycy i nie są jej świadomi, a choroba ta stanowi zagrożenie dla życia. Sprzedaż tych niezdrowych propozycji, dodatkowo podkreślana jest przez reklamy, kolorowe opakowania i złudne informacje dotyczące zawartości witamin w produktach.

W drugiej części warsztatów młodsi uczniowie mieli okazję wcielić się w rolę rodziców i wybrać się do sklepu wraz ze swymi dziećmi. Kupowali produkty i wraz z Panią Dietetyk czytali etykiety, decydując czy produkt powinien znaleźć się w domowej zdrowej kuchni. Starsi uczniowie porównywali ze sobą różnorodne produkty, decydując, który z nich jest najzdrowszą alternatywą popularnych marek. I tak na przykład kakao jest z pewnością bogatsze w białko niż napój kakaowy oferowany w kolorowym opakowaniu, płatki owsiane czy płatki naturalne zdrowsze niż płatki popularnych koncernów produkcyjnych, gdzie znajduje się w nich aż 7 rodzajów cukrów.

Myślę, że wiedza ta zaowocuje zwiększoną wrażliwością i świadomością, że częściej będziemy przeglądać etykiety i małymi kroczkami będziemy eliminować ze swojej kuchni produkty wysokocukrowe powodujące otyłość i wiele, wiele schorzeń. Warto także zmienić tryb życia, włączając w niego ruch oraz dłuższy sen.

Warsztat uzależnień

Pani Pedagog Ewa Prochot prowadziła warsztat dotyczący uzależnień czyhających we współczesnym świecie, nie tylko na dorosłych, ale w szczególności na dzieci. Uczniowie wymieniali zagrożenia, na które obecnie są narażeni. Cyberświat proponuje wiele produktów: gry, zakupy, media społecznościowe, seriale, rozrywka, dzięki którym łatwo popaść w nałóg. Nałogi zawsze zaczynają się dość niewinnie, dostarczając nam przyjemność w czynnościach codziennych, które w znacznym stopniu pochłaniają nasz czas i nie przynoszą w zamian nic pożytecznego. Wręcz przeciwnie-z czasem w naszym życiu pojawiają się katastofalne skutki dotyczące naszego życia doprowadzając człowieka do ruiny. Tracimy swój cenny czas, pieniądze, zdrowie, kontakt z rzeczywistością i umiejętności społeczne oraz inteligencję.

W kolejnej części warsztatów, uczniowie z klasy VI przedstawili negatywne skutki uzależnienia od nikotyny. W obrazowy sposób pokazali w jakim stopniu zmienia się ciało palacza, sięgając głębiej, pokazali płuca palacza pełne substancji smolistych i powiększone serce. Zwrócili uwagę na dym tytoniowy, który jest szkodliwy nie tylko dla palacza, ale osób w otoczeniu palącego. I odpowiedzieli na dzisiejszą modę: e-papierosy, udowadniając, że są jeszcze bardziej szkodliwym produktem niż same papierosy, powodującym przeróżne schorzenia u osób palących, doprowadzając w efekcie końcowym do zgonu.

Zarówno ci duzi, jak i mali, przekonali się o wszystkich negatywnych skutkach uzależnień, jakie proponuje nam dzisiejszy świat. Wiadomo, że wszystko jest stworzone dla ludzi i przez ludzi. Ale jest to stworzone dla ludzi umiejących w umiejętny sposób korzystająć z dóbr tego świata. I jak się okazuje, można obyć się bez telefonu, umiejętnie korzystać z internetu, omijać alkohol, narkotyki i tytoń. Można również-i tu widzimy zjawisko przenikania się wielu prawd życiowych-umiejętnie korzystać z tego, co proponuje nam dzisiejszy świat, robiąc inteligentne zakupy w świetle świadomości korzystnego i negatywnego wpływu zawartości produktów na nasz organizm.

Dodatkową atrakcją budującą pozytywne napięcie była gra bomba-podsumowująca, dzięki skojarzeniom, dzisiejsze zajęcia. Uczniowie chętnie brali w niej udział, przypominając sobie wszystkie wiadomości świadczące o tym, jak wielką wartością jest wolność.

Na prezentacji pokazano również ścieżki życia wybitnych piosenkarzy i aktorów. W świetle sławy, nie potrafili poradzić sobie z krzykaczami dzisiejszego świata-narkotykami, alkoholem, depresją, które w efekcie końcowym doprowadziły ich do szybszego zgonu. Dlatego boli fakt, że tak ambitne osoby, przegrały walkę z własnymi słabościami, nie udźwignęły skutków sławy i napięcia i doprowadziły swoje-wydawałoby się piękne i godne pozazdroszczenia życie do kompletnej ruiny. To, na co pracowali tyle lat stało się ich całkowitą zgubą.

Chrońmy swoje życie, nie dajmy się omamić i zwariować. Nie dajmy się zniewolić. Wolność to bezcenne dobro współczesnego świata.

Warsztat pszczelarski

 

"Kiedy pszczoła zniknie z powierzchni ziemi, człowiekowi pozostaną już tylko cztery lata życia. Skoro nie będzie pszczół, nie będzie też zapylania. Zabraknie więc roślin, potem zwierząt, wreszcie przyjdzie kolej na człowieka". (A.Einstein)

 

Warsztat pszczelarski prowadził Mistrz Pszczelarski Pan Stanisław Kamiński, który 3 lata temu gościł już w Naszej szkole, utwierdzając w prawdzie, że pszczoły są kluczowym czynnikiem w obiegu życia na ziemi. I dlatego wszelkie akcje GreenPeace'u dotyczące adopcji i ratowania pszczół należy traktować bardzo poważnie. Pszczoła jest kluczowym elementem świata, a jej najważniejszą rolą jest zapylanie roślin.

Pan Stanisław Kamiński podał przykłady ze współczesnego świata, gdzie wyeliminowano ze swojego środowiska pszczoły, jak na przykład w Japonii i przez to obecnie płaci się ogromne pieniądze na utrzymanie prawidłowych relacji przyrody w funkcjonującym świecie. Japonia zapyla kwiaty za pomocą ludzi pozyskując potrzebne pyłki. Niestety człowiek nie może zastąpić pszczoły w przyrodzie dlatego skuteczność takich zabiegów wynosi 1/30. Są to przerażające, ale realne statystyki.

Pan Kamiński przedstawił poszczególne właściwości miodu, propolisu i pyłku kwiatowego. Pokazał jak wyglądają współczesne ule i w jaki sposób pozyskiwany i przechowywany powinien być miód. Miód od zarania wieków jest bardzo cennym lekiem na większość schorzeń. W dniu dzisiejszym przypomniane to zostało uczniom. Jest to skarb współczesnego świata, który jest na wyciągnięcie ręki. Miód korzystnie wpływa na samopoczucie dostarczając niezwykłą liczbę pierwiastków i witamin. Działa uodparniająco, zawiera zdrowe cukry proste bezpośrednio wchłaniające się do organizmu i chroniące przed działaniem środowiska. Łagodzi nerwy, depresję i bezsenność. Łagodzi także dolegliwości żołądkowe, wspomaga pracę układu oddechowego, korzystanie wpływa na pracę mięśnia sercowego. Działa także korzystnie na wzrok, obniża ciśnienie krwi i reguluje krążenie, a także posiada właściwości przeciwzapalne i antybakteryjne. Stosowane jest także na oparzenia.

Bardzo ważne jest, aby miód był dostarczany bezpośrednio do organizmu, nie rozpuszczany w wodzie, nie narażany na temperaturę powyżej 40 stopni. Miód powinien być przechowywany w temperaturze do 4 stopni, w zaciemnionym miejscu. Dozowany najlepiej dzięki dostępnym na rynku dozownikom, by chronić miód od zewnętrznych bakterii. Podczas spożywania miodu ważne jest, by go nie popijać, aby nie dopuścić do wypłukiwania z żołądka cennych witamin i minerałów.

W miodzie znajduje się 3600 cennych witamin i biopierwiastków, w pyłku pszczelim 4600, natomiast w propolisie aż 7 tysięcy. Dla porównania w jabłku znajduje się zaledwie 15-20 witamin. Ważne działanie mają również produkty pszczele jak na przykład świeca z wosku pszczelego, zapalana na pół godziny przed snem przynosi poprawę zdrowia, odpręża i relaksuje.

Dorosły człowiek może zjeść dziennie 8 łyżeczek miodu, natomiast uczeń 4 łyżeczki, które są gwarantem zdrowia i dobrego samopoczucia.

Pamiętajmy jak ważne jest życie pszczoły na tle współczesnego świata. Pracowita pszczoła, aby wyprodukować litr miodu musi pokonać trasę odpowiednią dwum okrążeniom ziemi. Dlatego tak ważna jest liczebność i zdrowie roju.

Mistrz Pszczelarski bardzo zaciekawił uczniów przytaczając szokujące nie raz ciekawostki z życia pszczół. Dodam jeszcze, że dziennie pszczoła pokonuje trasy od 3 do 10 km. W każdym roju może żyć od 20 do 100tysięcy pszczół. Im bliżej do "pastwiska pszczelego" tym większe szanse na uzyskanie dużej ilości produktów pszczelich.

Jeżeli znajdziemy się w sytuacji, gdy będziemy chcieli kupić bliskiej osobie prezent, niech będzie to miód. Miód jako ambrozja boża jest najlepszym i najskuteczniejszym lekarstwem na dzisiejsze schorzenia. I co najważniejsze-wciąż jest na wyciągnięcie ręki.


Galeria MGOK

Europa dla Obywateli

Projekty unijne

Projekty MKiDzN

Wilamowice i Okolice

Kontakt MGOK

 

Nazwa użytkownika